Työssä oppiminen

banner

Käytännön opetus: Asiakkaan osallisuuden ja aktiivisuuden tukeminen (SO-2-059)

Tulostettava versio

Lataa arviointilomake

Vastuuopettaja: Lohi Noora

Oppimistavoitteet

  • Efter avklarad kurs förväntas den studerande
    vara förmögen att:
  • Identifiera de komponenter som ingår i
    professionellt bemötande och använda sig av
    dessa:
    - Se klientens/brukarens olika behov.
    - Förstå socionomens roll och arbetsuppgifter
    på praktikplatsen.
    - Kunna placera in praktikplatsen i det sociala
    servicesystemet och förstå dess roll och
    betydelse.
  • Bemöta varje klient oberoende av ålder och
    livsskede på ett professionellt sätt där det
    unika hos
    individen beaktas. (Studerande övar bemötande
    genom att lyssna, stödja, samtala, fråga och
    uppmuntra.)
  • Handlar enligt yrkesetiska principer:
    - Visar respekt och beaktar arbetsplatsens
    regler.
    - Förstår och håller tystnadsplikten.
    - Handlar och bemöter alla rättvist och
    jämlikt.
  • Identifiera klienters/brukares olika
    servicebehov i olika livsskeden.
  • Visar intresse för att utveckla sig och växa i
    rollen till socionom.
  • Kan utvärdera sin egen verksamhet och sitt
    lärande.
  • Med hjälp av praktikuppgiften aktiverar
    studeranden sig i FUI ( forskning, utveckling
    och innovation)
    på praktikplatsen i samråd med personalen.
  • Harjoittelun jälkeen opiskelija osaa:
  • Tunnistaa ja käyttää ammatilliseen kohtaamiseen
    liittyviä osatekijöitä:
    - Huomaa asiakkaan erilaiset tarpeet.
    - Ymmärtää mikä on sosionomin rooli
    työpaikalla.
    - Hahmottaa harjoittelupaikan aseman ja
    tehtävän palvelujärjestelmässä.
  • Kohdata kaikki asiakkaat ammattimaisesti,
    huomioiden heidän ainutlaatuisuutensa ja
    yksilöllisyytensä
    iästä ja elämänvaiheesta riippumatta.
    (Opiskelija harjoittelee kohtaamista
    kuuntelemalla, tukemalla,
    keskustelemalla, kysyen ja kannustaen.)
  • Menetellä ammattieettisiä periaatteita
    noudattaen:
    - Kunnioittaa ja noudattaa työpaikan sääntöjä.
    - Ymmärtää salassapitovelvollisuuden ja toimii
    sen mukaan.
    - Kohdella kaikkia oikeudenmukaisesti ja
    tasapuolisesti.
  • Tunnistaa asiakkaiden/käyttäjien erilaiset
    palvelutarpeet eri elämänvaiheissa.
  • Osoittaa kiinnostusta kehittyä ja kasvaa
    sosionomin rooliin.
  • Osaa arvioida omaa toimintaansa ja oppimistaan.
  • Harjoittelutehtävän avulla opiskelija tutustuu
    ja kehittää omalta osaltaan TKI (tutkimus,
    kehittäminen
    ja innovaatio) toimintaa työpaikalla
    yhteistyössä henkilökunnan kanssa.