Käytännön opetus: Asiakkaan osallisuuden ja aktiivisuuden tukeminen (SO-2-059)
Vastuuopettaja: Edgren Eva
Oppimistavoitteet
- Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att: - Identifiera de komponenter som ingår i
professionellt bemötande och använda sig av
dessa:
- Se klientens/brukarens olika behov.
- Förstå socionomens roll och arbetsuppgifter
på praktikplatsen.
- Kunna placera in praktikplatsen i det sociala
servicesystemet och förstå dess roll och
betydelse. - Bemöta varje klient oberoende av ålder och
livsskede på ett professionellt sätt där det
unika hos
individen beaktas. (Studerande övar bemötande
genom att lyssna, stödja, samtala, fråga och
uppmuntra.) - Handlar enligt yrkesetiska principer:
- Visar respekt och beaktar arbetsplatsens
regler.
- Förstår och håller tystnadsplikten.
- Handlar och bemöter alla rättvist och
jämlikt. - Identifiera klienters/brukares olika
servicebehov i olika livsskeden. - Visar intresse för att utveckla sig och växa i
rollen till socionom. - Kan utvärdera sin egen verksamhet och sitt
lärande. - Med hjälp av praktikuppgiften aktiverar
studeranden sig i FUI ( forskning, utveckling
och innovation)
på praktikplatsen i samråd med personalen. - Harjoittelun jälkeen opiskelija osaa:
- Tunnistaa ja käyttää ammatilliseen kohtaamiseen
liittyviä osatekijöitä:
- Huomaa asiakkaan erilaiset tarpeet.
- Ymmärtää mikä on sosionomin rooli
työpaikalla.
- Hahmottaa harjoittelupaikan aseman ja
tehtävän palvelujärjestelmässä. - Kohdata kaikki asiakkaat ammattimaisesti,
huomioiden heidän ainutlaatuisuutensa ja
yksilöllisyytensä
iästä ja elämänvaiheesta riippumatta.
(Opiskelija harjoittelee kohtaamista
kuuntelemalla, tukemalla,
keskustelemalla, kysyen ja kannustaen.) - Menetellä ammattieettisiä periaatteita
noudattaen:
- Kunnioittaa ja noudattaa työpaikan sääntöjä.
- Ymmärtää salassapitovelvollisuuden ja toimii
sen mukaan.
- Kohdella kaikkia oikeudenmukaisesti ja
tasapuolisesti. - Tunnistaa asiakkaiden/käyttäjien erilaiset
palvelutarpeet eri elämänvaiheissa. - Osoittaa kiinnostusta kehittyä ja kasvaa
sosionomin rooliin. - Osaa arvioida omaa toimintaansa ja oppimistaan.
- Harjoittelutehtävän avulla opiskelija tutustuu
ja kehittää omalta osaltaan TKI (tutkimus,
kehittäminen
ja innovaatio) toimintaa työpaikalla
yhteistyössä henkilökunnan kanssa.