Työssä oppiminen

banner

Praktik i klientcentrerat arbete (SO-2-062)

Tulostettava versio

Lataa arviointilomake

Vastuuopettaja: Söderström Eivor

Oppimistavoitteet

  • Efter avklarad kurs förväntas den studerande
    vara förmögen att / Harjoittelun jälkeen
    opiskelija osaa
  • - kunna granska och resonera kring sitt
    och de professionellas synsätt och värderingar
    gentemot barn, äldre eller personer med
    funktionsvariation. (Förstår betydelsen av egen
    människosyn och värdegrunder i klientarbetet.)/
    - tarkastella omia ja muiden ammattilaisten
    näkökantoja ja arvoja koskien lapsia, ikä-
    ihmisiä sekä kehitysvammaisia. (Opiskelija
    ymmärtää oman ihmiskäsityksen ja asiakastyön
    arvopohjan merkityksen.)
  • - har utvecklat sin förmåga att ur ett
    socialpedagogiskt perspektiv (målinriktat,
    resursförstärkande, delaktighetsfrämjande)
    möta, stöda, handleda och inspirera olika
    klientgrupper./
    - on kehittänyt kykyään kohdata, tukea, ohjata
    sekä kannustaa erilaisia kohderyhmiä
    sosiaalipedagogisesta näkökulmasta
    (tavoitteellisesti, resursseja vahvistaen,
    osallisuutta tukien)
  • - har utvecklat sin förmåga att
    dokumentera och utvärdera klientarbetet./
    - on kehittänyt kykyään dokumentoida sekä
    arvioida asiakastyötä.
  • - känner till det sociala trygghetssystemet
    och kan
    koordinera service
    utgående från klientens behov./
    - tuntee sosiaaliturvajärjestelmää ja asiakkaan
    tarpeista lähtevää palvelumuotojen
    koordinointia.
  • - med hjälp av praktikuppgiften aktiverar
    sig studeranden i FUI verksamhet (forskning,
    utveckling och innovation) på praktikplatsen i
    samråd med personalen./
    - harjoittelutehtävän avulla tutustuu ja
    kehittää omalta osaltaan TKI (tutkimus,
    kehittämis ja innovaatio) toimintaa
  • - ser sin roll och kan fungera som
    medarbetare i ett mångprofessionellt team./
    -näkee rooliaan ja osaa toimia
    moniammatillisessa tiimissä.