Praktik i klientcentrerat arbete (SO-2-062)
Vastuuopettaja: Söderström Eivor
Oppimistavoitteet
- Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara förmögen att / Harjoittelun jälkeen
opiskelija osaa - - kunna granska och resonera kring sitt
och de professionellas synsätt och värderingar
gentemot barn, äldre eller personer med
funktionsvariation. (Förstår betydelsen av egen
människosyn och värdegrunder i klientarbetet.)/
- tarkastella omia ja muiden ammattilaisten
näkökantoja ja arvoja koskien lapsia, ikä-
ihmisiä sekä kehitysvammaisia. (Opiskelija
ymmärtää oman ihmiskäsityksen ja asiakastyön
arvopohjan merkityksen.) - - har utvecklat sin förmåga att ur ett
socialpedagogiskt perspektiv (målinriktat,
resursförstärkande, delaktighetsfrämjande)
möta, stöda, handleda och inspirera olika
klientgrupper./
- on kehittänyt kykyään kohdata, tukea, ohjata
sekä kannustaa erilaisia kohderyhmiä
sosiaalipedagogisesta näkökulmasta
(tavoitteellisesti, resursseja vahvistaen,
osallisuutta tukien) - - har utvecklat sin förmåga att
dokumentera och utvärdera klientarbetet./
- on kehittänyt kykyään dokumentoida sekä
arvioida asiakastyötä. - - känner till det sociala trygghetssystemet
och kan
koordinera service
utgående från klientens behov./
- tuntee sosiaaliturvajärjestelmää ja asiakkaan
tarpeista lähtevää palvelumuotojen
koordinointia. - - med hjälp av praktikuppgiften aktiverar
sig studeranden i FUI verksamhet (forskning,
utveckling och innovation) på praktikplatsen i
samråd med personalen./
- harjoittelutehtävän avulla tutustuu ja
kehittää omalta osaltaan TKI (tutkimus,
kehittämis ja innovaatio) toimintaa - - ser sin roll och kan fungera som
medarbetare i ett mångprofessionellt team./
-näkee rooliaan ja osaa toimia
moniammatillisessa tiimissä.