Työssä oppiminen

banner

Yrkespraktik - Akutvård på vårdnivå II (AV-2-065)

Tulostettava versio

Lataa arviointilomake

Vastuuopettaja: Ericsson Christoffer

Oppimistavoitteet

  • Efter avlagd studieenhet (nämn kunskap, färdighet
    och
    förhållningssätt):
    Kan självständigt göra beslut om patientens
    tillstånd samt
    vård, transport och bedöma behov av dessa, om
    möjligt,
    baserat på gällande direktiv.
  • Kan i helhet ansvara för och leda patientens
    systematiska
    undersökning och bedömning samt utförandet av vård

    basen av en arbetsdiagnos eller symptom. Kan även
    planera
    patientens säkra helhetsvård inom prehospitala
    kontext,
    både före och under transport samt bedöma den i
    förhållande till planen.
  • Kan använda sig av evidensbaserad
    förstavårdsmedicinsk och
    farmakologiskt kunnande under förstavårdens
    uppdrag och
    kan utnyttja den kunskapen tillämpat till vården.
  • Behärskar förmåga att handleda patienter och/eller
    anhöriga om fortsatt vård med korrekta, tydliga
    och
    sakliga instruktioner
  • Stärka din förmåga att framkomma som förstavårdens
    expertiskunnig i form av beslut som görs
    tillsammans med
    patienten, anhöriga och andra yrkesprofessioner
    samt kan
    stöda patienten i att förebygga ohälsa.
  • Kan utvärdera patientcentrerade förstavårdens
    kvalitet och
    utveckla den enligt bästa förmåga
  • Behärskar icke-tekniska förmågor (enligt bl.a ANTS
    och
    CRM-principer) i vården av den krävande patienten
    och kan
    fungera enligt principerna för systematiskt
    pararbete och
    arbetsfördelning inom förstavård på vårdnivå

    Kan identifiera och beskriva etiska utmaningar i
    förstavårdens vårdsituationer och kan reflektera
    kring
    förstavårdens etik och värderingar och kan också
    själv
    fungera enligt dom principer.
  • Kan utföra en adekvat och tydlig rapportering
    enligt
    gällande praxis, både i skriftlig dokumentation
    samt
    muntligt.
  • Kan reflektera kring samt utvärdera sitt egna
    kunnande och
    till professionella tillväxt.