Työssä oppiminen

banner

Praktik: Öppen vård (HV-3-003)

Tulostettava versio

Lataa arviointilomake

Vastuuopettaja: Ekman Petra

Oppimistavoitteet

  • Efter avklarad kurs förväntas den studerande
    vara att
    - kunna göra en bedömning av vårdbehov i de
    vanligaste kontakterna på en öppenvårdsmottagning
    genom de olika kanaler för klientkontakt som finns
    tillgängliga (mottagning, telefon, digitala
    kanaler). (förmåga)
    Opiskelija pystyy tekemään hoidon tarpeen arvion
    tavallisimmissa yhteydenotoissa avohoidon
    vastaanottotyössä käytössä olevien
    yhteydenottokanavien kautta. (vastaanotto,
    puhelin, digitaalinen yhteydenpito)
    - utföra vårdhandlingar för vanligast
    förekommande hälsoproblematik inom öppenvården.
    Opiskelija pystyy suorittamaan hoitotoimenpiteitä
    yleisimmin esiintyvissä terveyshaasteissa
    avohoidon vastaanotolla.
    - handleda klienter om livstilsfrågor gällande
    folksjukdomar. (förmåga)
    Opiskelija pystyy antamaan asiakkaalle
    elämäntapaohjausta kansantauteihin liittyen.
    - handleda i vården av kroniska sjukdomar enligt
    god vårdpraxis och etablerade vårdstigar.
    (förmåga, kunskap)
    Opiskelija pystyy ohjaamaan kroonisten
    sairauksien hoitoa käypä-hoidon ja käytössä
    olevien hoitopolkujen mukaisesti.
    - att tillämpa sina teoretiska kunskaper i
    praktiken inom öppenvårdsmottagningen. (färdighet,
    kunskap)
    Opiskelija osaa soveltaa teoreettista osaamistaan
    käytännön työhön avohoidon vastaanotolla.
    Studenten utvecklar ett hälsofrämjande
    arbetssätt.(förhållningssätt)
    Opiskelija kehittää terveyttä edistävää työtapaa.
  • -kunna kommunicera, bemöta och handleda människor
    i olika åldrar och livssituationer. (kunskap,
    förhållningssätt)
    Opiskelija osaa kommunikoida, kohdata sekä ohjata
    eri ikäisiä ihmisiä eri elämänvaiheissa.
  • - kunna planera, förverkliga och rapportera om
    vården. (kunskap)
    Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa sekä
    raportoida hoidosta.
  • Studenten förstår konfidentialitetens betydelse
    och balansen i förhållandet till olika
    samarbetspartners i klientcentrerat arbete.
    (förhållningssätt, förmåga)
    Opiskelija ymmärtää potilaskeskeisen
    luottamuksellisuuden tarkoituksen sekä
    tasapainoilun suhteessa eri
    yhteistyöosapuoliin.