Perustason harjoittelu (AV-2-046)
Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa:
- Toimia ammatillisesti oikein potilaita ja omaisia kohdattaessa
- Tutkia ja hoitaa itsenäisesti matalariskisen sisätauti- ja vammapotilaan
- Tunnistaa hätätilapotilaan
- Tunnistaa häiriön peruselintoiminnoissa
- Toimia osana hoitoryhmää matala- ja korkeariskisen potilaan hoidossa (opiskelijana)
- Päättää oikean hoitopaikan matalariskiselle potilaalle
- Raportoida suullisesti ja kirjallisesti
- Tehdä luotettavan ensiarvion ja tarkennetun tilanarvion
- Käyttää hoito- ja siirtovälineitä
- Huoltaa ja puhdistaa hoitovälineet
- Huoltaa ja puhdistaa ambulanssin hoitotilan
- Käyttää viestintävälineitä
Tietää, tuntee tai tunnistaa:
- Alueen ensihoito- ja terveydenhuoltojärjestelmän
- Alueen perustason hoito-ohjeet
- Tärkeimpien sidosryhmien toiminnan (poliisi, pelastuslaitos, hätäkeskus ja hoitolaitokset)
- Yleisimmät potilailla käytössä olevat lääkkeet (osaa etsiä tietoa)
- Akuutisti sairastuneen potilaan
- Vammamekanismin
- Tyyppivammat
- Ensihoitotehtävän prosessina (hälytyksestä takaisin asemalle)
Osaa kertoa tai keskustella:
- Yleisimpien sairauksien ja vammojen patofysiologiasta, yleisimmistä oireista ja löydöksistä, sekä hoidosta perustasolla
- Omasta toiminnastaan potilaan hoitotilanteessa
- Terveydenhuollon toiminnasta ja arvoista
- Omista oppimistavoitteistaan
Vastuuopettaja: Loimijoki Niko
Oppimistavoitteet
- - Studenten förstår den pre-hospitala
processen(från alarm till station)
- Opiskelija ymmärtää ensihoitotehtävän
prosessina (hälytyksestä takaisin asemalle) - - Studenten kan fungera professionellt i
kontakten med patienter och anhöriga
- Opiskelija osaa kohdata potilaan ja omaiset
ammatillisesti - - Studenten känner till praktikplatsens
vårddirektiv på grundnivå och hur akutvården
fungerar som en del av sjukvården.
- Opiskelija tuntee harjoittelupaikan
perustason hoitoprotokollat ja ensihoidon
roolin
osana sairaanhoitoa - - Studenten kan göra en pålitlig primär- och
sekundärbedömning
- Opiskelija osaa tehdä luotettavan ensi-
ja tarkennetun tilanarvion - - Studenten kan undersöka och ge vård åt
en lågrisk inremedicinsk- och traumapatient
- Opiskelija osaa tutkia ja hoitaa itsenäisesti
matalariskisen sisätauti- ja vammapotilaan - - Studenten kan känna igen störningar i
de vitala livsfunktionerna och en kritiskt sjuk
patient
- Opiskelija osaa tunnistaa
peruselintoimintojen
häiriön ja hätätilapotilaan - - Studenten kan fungera som en medlem i
vårdteamet i vården av låg- och högriskpatient
(som studerande)
- Opiskelija osaa toimia osana hoitoryhmää
matala- ja korkeariskisen potilaan hoidossa
(opiskelijana) - - Studenten kan besluta om rätt vårdplats
för en lågriskpatient
- Opiskelija osaa päättää oikean hoitopaikan
matalariskiselle potilaalle - - Studenten kan använda vård- och
förflyttningsutrustningen
- Opiskelija osaa käyttää hoito- ja
siirtovälineitä - - Studenten kan avge rapport både
skriftligt och muntligt
- Opiskelija osaa raportoida suullisesti
ja kirjallisesti - - Studenten kan underhålla och rengöra
ambulansens vårdutrymme samt vårdutrustningen
- Opiskelija osaa huoltaa ja puhdistaa
ambulanssin hoitotilan sekä hoitovälineet - - Studenten kan använda telekommunikationsmedel
- Opiskelija osaa käyttää viestintävälineitä - - Studenten känner till hur samarbetet med
polis,
räddningsverk, nödcentral och vårdinstanser
fungerar
- Opiskelija tuntee miten yhteistoiminta
poliisin,
pelastuslaitoksen, hätäkeskuksen ja
hoitolaitosten
kanssa toimii - - Studenten kan diskutera om patofysiologin,
symptomen, fynden och vården kring de
vanligaste
sjukdoms- och olycksfallen på grundnivå
- Opiskelija osaa keskustella yleisimpien
sairauksien ja vammojen patofysiologiasta,
oireista, löydöksistä sekä niiden hoidosta - - Studenten känner till de vanligaste
läkemedel patienterna använder och kan söka
information om dem
- Opiskelija tuntee yleisimmät potilailla
käytössä olevat lääkkeet ja osaa etsiä niistä
tietoa - - Studenten känner till skademekanismen
och typskador vid olika olyckor
- Opiskelija tuntee vammamekanismin ja
tyyppivammat eri onnettomuuksissa - - Studenten kan reflektera över sitt eget
agerande i vårdsituationer och kan beskriva
sina
egna målsättningar
- Opiskelija osaa pohtia omaa toimintaansa
hoitotilanteessa sekä kuvailla omia tavoitteita