Praktik: Klinisk vård (VA-2-126)
Ladda ner utvärderingsblankett
Examinator: Karbin Daniela
Läranderesultat
- ALLMÄNNA (gäller oberoende område):
- Studerande förstår dokumenteringens och
rapporteringens betydelse i kontinuiteten av
patientens vård
Opiskelija ymmärtää kirjaamisen ja raportoinnin
merkityksen hoidon jatkuvuuden näkökulmasta - Studerande använder olika vårdrekommendationer
och handböcker som stöd för sin verksamhet och
inlärning
Opiskelija käyttää eri hoitotyön suosituksia ja
käsikirjoja toimintansa ja oppimisensa tukena - Studerande utvecklar sitt etiska
förhållningssätt och kan identifiera, analysera
och reflektera över etiska problem
Opiskelija osaa havannoida, analysoida ja
reflektoida eettisiä ongelmia - Studerande har grundläggande färdigheter som
hänför sig till patientens grundvårdsområde,
såsom patientens personliga hygien,
näringstillförsel/tillstånd och observation av
patientens vitala livsfunktioner
Opiskelija hallitsee potilaan hoidon perusteet,
osaa hoitaa potilaan hygienian ja
ravinnonsaannin/tilan sekä osaa valvoa potilaan
vitaalitoimintoja - Studerande förstår betydelsen av patient- och
läkemedelssäkerhet
Opiskelija ymmärtää potilas-, ja
lääketurvallisuuden merkityksen - Studerande förstår betydelsen av ett aseptiskt
handlande och kan handla aseptiskt
Opiskelija toimii aseptisesti ja ymmärtää
aseptisen toimintatavan ja sen merkityksen - INREMEDICINSK VÅRD
- Studerande förstår sjukskötarens roll i det
multiprofessionella samarbetet i vården av den
inre medicinska patienten
Opiskelija ymmärtää sairaanhoitajan
asiantuntijuuden osana moniammatillista
yhteistyötä sisätauti potilaan hoidossa - Studerande förstår betydelsen av
läkemedelsbehandling för patienter med
inremedicinska sjukdomar
Opiskelija ymmärtää lääkehoidon merkityksen
sisätautipotilaiden sairauksien hoidossa - Studerande kan vårda patienter med parenteral
vätske- och läkemedelsbehandling
Opiskelija osaa hoitaa potilaita jotka saavat
parenteraalista neste- ja lääkehoitoa - Studerande förstå den inremedicinska vårdens
natur och forma sig en helhetsbild av
vårdprocessen
Opiskelija ymmärtää sisätautisen potilaan
hoidon luonteen ja osaa muodostaa kokonaiskuvan
hoitoprosessista - Studerande kan utgående från patientens
hälsohinder och symptom välja och utföra
lämpliga vårdaktiviteter
Opiskelija osaa potilaan terveydentilan ja
oireiden perusteella valita ja suorittaa oikeat
hoitotoimenpiteet - Studerande förstår patienthandledningens
betydelse och övar sig att handleda den
inremedicinska patienten olika situationer
Opiskelija ymmärtää potilasohjauksen
merkityksen ja harjoittelee sisätautipotilaan
ohjaamista eri tilanteissa. - KIRURGISK VÅRD
- Studerande förstår sjukskötarens roll i det
multiprofessionella samarbetet i vården av den
kirurgiska patienten
Opiskelija ymmärtää sairaanhoitajan
asiantuntijuuden osana moniammatillista
yhteistyötä kirurgisen potilaan hoidossa - Studerande kan förverkliga den kirurgiska
patientens grundvård
Opiskelija osaa toteuttaa kirurgisen potilaan
perushoitoa - Studerande känner till de centrala
läkemedelsgrupperna och deras
indikationer/kontraindikationer i vården av den
kirurgiska patienten
Opiskelija ymmärtää harjoitteluympäristössä
käytettävät keskeiset lääkeaineryhmät sekä
niiden käyttö- ja kontraindikaatiot - Studerande kan bedöma den kirurgiska patientens
tillstånd både kliniskt och med hjälp av
observationsinstrument
Opiskelija osaa arvioida kirurgisen potilaan
vointia kliinisesti sekä/tai seurantalaitteiden
avulla - Studerande förstår vilka ingrepp som görs på
den aktuella praktikplatsen och kan förbereda
patienten inför olika ingrepp samt vid
assistera vid dessa
Opiskelija ymmärtää minkälaisia toimenpiteitä
harjoitteluympäristössä potilaille tehdään,
osaa valmistella potilaan eri toimenpiteisiin
ja avustaa keskeisissä toimenpiteissä - Studerande förstår vården och förebyggandet av
smärta och illamående med medicinska och icke-
medicinska metoder
Opiskelija ymmärtää kivun hallinnan ja
pahoinvoinnin ennaltaehkäisyn lääkkeellisin ja
ei lääkkeellisin menetelmin - Studerande kan vägleda och informera patienten
före, under och efter ett ingrepp
Opiskelija toteuttaa potilasohjausta ennen
toimenpidettä, sen aikana ja toimenpiteen
jälkeen