Lärande i arbetslivet

banner

Praktik - Psykiatrisk sjukvård och barnsjukvård (AV-2-066)

Utskriftsvänlig version

Ladda ner utvärderingsblankett

Examinator: Savolainen Jari

Läranderesultat

  • Efter avklarad kurs förväntas den studerande
    vara
    förmögen att att kunna förstå mentalvårdens och
    barnavårdens organisatoriska struktur.
    Studerande
    kan i akut skede bemöta, stödja och vårda både
    barn och psykiatriska patienters hälsohinder,
    problem, behov och begär vid ohälsa och
    lidande.
    Studerande kan tillämpa etiska principer i
    vårdandet, studerande förstår sin andel i
    vårdrelationen och har en förståelse för
    betydelsen av handledning och arbetshandledning
    som yrkesspecifika metoder att utveckla barn-
    och
    den psykiatriska vården.
  • De specifika målen för praktik inom den
    psykiatriska vården
    Teoretiskt kunnande:
    Studerande har kunskaper om det det
    psykiatriska
    hälso -och sjukvårdssystemet
    Opiskelija omaa tietoa psykiatrisesta
    terveydenhuoltojärjestelmästä
  • Studerande har kunskaper i mental hälsa och i
    mentala störningar
    Opiskelija omaa tietoa mielenterveydestä ja eri
    mielenterveyden häiriöistä
  • Handlingsförmåga i praktiska situationer /
    Toimintavalmius käytännön tilanteissa:
    Studerande förstår den psykiatriska
    vårdprocessens särdrag och kan tillämpa dessa
    Opiskelija ymmärtää psykiatrisen hoitoprosessin
    ominaispiirteitä ja osaa soveltaa niitä
  • Studerande kan identifiera, bemöta och vårda
    patienter med olika psykiska problem och
    sjukdomar
    Opiskelija osaa tunnistaa, kohdata ja hoitaa
    erilaisista psyykkisistä ongelmista ja
    sairauksista kärsiviä potilaita
  • Studerande kan delta i vårdens planering,
    förverkligande och utvärdering samt göra en
    skriftlig vårdplan
    Opiskelija pystyy osallistumaan hoidon
    suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
    sekä
    laatimaan kirjallinen hoitosuunnitelma
  • Studerande inser vårdrelationens betydelse och
    kan medvetet använda sina egna färdigheter för
    att främja patientens hälsa
    Opiskelija mieltää hoitosuhteen merkityksen ja
    pystyy tietoisesti käyttämään omia taitojaan
    potilaan terveyden edistämiseksi
  • Etiskt förhållningssätt / Eettisyys:
    Studerande kan tillämpa etiska principer i den
    psykiatriska kontexten
    Opiskelija osaa soveltaa eettisiä periaatteita
    psykiatriseen ympäristöön
  • Studerande är medveten om sitt eget kunnande
    och
    sina egna gränser samt kan använda handledning
    som stöd för sin professionella utveckling
    Opiskelija tiedostaa omat rajansa ja
    osaamistasonsa, sekä pystyy hyödyntämään
    ohjausta
    oman ammatillisen kasvun kehittämisessä
  • Studerande inser variationer i närhet/distans
    fenomenet i den psykiatriska vården
    Opiskelija ymmärtää läheisyys/etäisyys ilmiön
    variaatioita psykiatrisessa hoitotyössä
  • De specifika målen för praktiken i barnsjukvård
    /
    Tavoitteet lastensairaanhoidon jaksolle
    Teoretiskt kunnande/Teoreettinen osaaminen:
    Studerande känner till de vanligaste
    sjukdomarna
    som förekommer på avdelningen samt är medveten
    om
    de hälsohinder och vård dessa sjukdomar medför.
    Opiskelija tuntee osastolla tavallisimmin
    esiintyvät sairaudet sekä tietää näistä
    seuraavat
    terveysesteet ja hoidot.
  • Handlingsförmåga i praktiska
    situationer/Toimintakyky käytännön tilanteissa
    Studeranden förstår hur en sjukdom påverkar
    barnet och familjen
    Opiskelija ymmärtää miten sairaus vaikuttaa
    lapseen ja perheeseen
  • Studeranden kan möta barn och föräldrar med
    respekt och finkänslighet
    Opiskelija pystyy kohtaamaan lapsen ja perheen
    kunnioittavasti sekä hienotunteisesti
  • Studeranden kan vara närvarande, lyssna till
    barn/föräldrar och skapa trygghet i
    vårdsituationer
    Opiskelija omaa kyvyn olla läsnä ja kuunnella
    lasta ja vanhempia sekä luoda turvallisuutta
    hoitotilanteessa
  • Studeranden kan skapa en vårdrelation med
    barnet
    med beaktande av dess familj
    Opiskelija osaa luoda hoitosuhteen lapseen
    perhettä kunnioittaen
  • Studeranden klarar av barnets grundvård
    Opiskelija suoriutuu lapsen perushoidosta
  • Studeranden kan rapportera vidare förverkligad
    vård muntligt och skriftligt
    Opiskelija osaa raportoida toteutetetusta
    hoidosta suullisesti ja kirjallisesti
  • Studeranden finner sin plats i vårdteamet och
    klarar av att samarbeta med övrig personal
    Opiskelija löytää paikkansa hoitotiimissä ja
    kykenee yhteistyöhön muun hoitohenkilökunnan
    kanssa
  • Studeranden förstår noggrannheten och ansvar i
    läkemedelsgivning till barn
    Opiskelija ymmärtää vastuun ja tarkkuuden
    merkityksen lasten lääkehoidossa
  • Studeranden kan planera och fungera i
    förstahjälpssituationer
    Opiskelija osaa suunnitella ja toimia
    ensiaputilanteissa
  • Studeranden kan formulera målsättning för sin
    egen inlärning, välja strategier, förverkliga
    och
    värdera dem
    Opiskelija osaa suunnitella tavoitteet
    itselleen,
    valita menetelmät toteuttaa sekä arvioida
    saavutuksiaan
  • Etiskt förhållningssätt/Eettinen asenne
    Studeranden ser sitt ansvar relaterat till
    barnet/familjen/teamet och kan värdera sitt
    handlande utgående från den humanistiska
    värdegrunden med utgångspunkt i patientens
    rättigheter och sina egna skyldigheter
    Opiskelija näkee vastuunsa suhteessa
    lapseen/perheeseen/työtiimiin ja kykenee
    arvioimaan toimintaansa humanistisen
    arvoperustan
    potilaan oikeuksien ja omien velvollisuuksian
    lähtökohdista