Praktik - Psykiatrisk sjukvård och barnsjukvård (AV-2-066)
Ladda ner utvärderingsblankett
Examinator: Savolainen Jari
Läranderesultat
- Efter avklarad kurs förväntas den studerande
vara
förmögen att att kunna förstå mentalvårdens och
barnavårdens organisatoriska struktur.
Studerande
kan i akut skede bemöta, stödja och vårda både
barn och psykiatriska patienters hälsohinder,
problem, behov och begär vid ohälsa och
lidande.
Studerande kan tillämpa etiska principer i
vårdandet, studerande förstår sin andel i
vårdrelationen och har en förståelse för
betydelsen av handledning och arbetshandledning
som yrkesspecifika metoder att utveckla barn-
och
den psykiatriska vården. - De specifika målen för praktik inom den
psykiatriska vården
Teoretiskt kunnande:
Studerande har kunskaper om det det
psykiatriska
hälso -och sjukvårdssystemet
Opiskelija omaa tietoa psykiatrisesta
terveydenhuoltojärjestelmästä - Studerande har kunskaper i mental hälsa och i
mentala störningar
Opiskelija omaa tietoa mielenterveydestä ja eri
mielenterveyden häiriöistä - Handlingsförmåga i praktiska situationer /
Toimintavalmius käytännön tilanteissa:
Studerande förstår den psykiatriska
vårdprocessens särdrag och kan tillämpa dessa
Opiskelija ymmärtää psykiatrisen hoitoprosessin
ominaispiirteitä ja osaa soveltaa niitä - Studerande kan identifiera, bemöta och vårda
patienter med olika psykiska problem och
sjukdomar
Opiskelija osaa tunnistaa, kohdata ja hoitaa
erilaisista psyykkisistä ongelmista ja
sairauksista kärsiviä potilaita - Studerande kan delta i vårdens planering,
förverkligande och utvärdering samt göra en
skriftlig vårdplan
Opiskelija pystyy osallistumaan hoidon
suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
sekä
laatimaan kirjallinen hoitosuunnitelma - Studerande inser vårdrelationens betydelse och
kan medvetet använda sina egna färdigheter för
att främja patientens hälsa
Opiskelija mieltää hoitosuhteen merkityksen ja
pystyy tietoisesti käyttämään omia taitojaan
potilaan terveyden edistämiseksi - Etiskt förhållningssätt / Eettisyys:
Studerande kan tillämpa etiska principer i den
psykiatriska kontexten
Opiskelija osaa soveltaa eettisiä periaatteita
psykiatriseen ympäristöön - Studerande är medveten om sitt eget kunnande
och
sina egna gränser samt kan använda handledning
som stöd för sin professionella utveckling
Opiskelija tiedostaa omat rajansa ja
osaamistasonsa, sekä pystyy hyödyntämään
ohjausta
oman ammatillisen kasvun kehittämisessä - Studerande inser variationer i närhet/distans
fenomenet i den psykiatriska vården
Opiskelija ymmärtää läheisyys/etäisyys ilmiön
variaatioita psykiatrisessa hoitotyössä - De specifika målen för praktiken i barnsjukvård
/
Tavoitteet lastensairaanhoidon jaksolle
Teoretiskt kunnande/Teoreettinen osaaminen:
Studerande känner till de vanligaste
sjukdomarna
som förekommer på avdelningen samt är medveten
om
de hälsohinder och vård dessa sjukdomar medför.
Opiskelija tuntee osastolla tavallisimmin
esiintyvät sairaudet sekä tietää näistä
seuraavat
terveysesteet ja hoidot. - Handlingsförmåga i praktiska
situationer/Toimintakyky käytännön tilanteissa
Studeranden förstår hur en sjukdom påverkar
barnet och familjen
Opiskelija ymmärtää miten sairaus vaikuttaa
lapseen ja perheeseen - Studeranden kan möta barn och föräldrar med
respekt och finkänslighet
Opiskelija pystyy kohtaamaan lapsen ja perheen
kunnioittavasti sekä hienotunteisesti - Studeranden kan vara närvarande, lyssna till
barn/föräldrar och skapa trygghet i
vårdsituationer
Opiskelija omaa kyvyn olla läsnä ja kuunnella
lasta ja vanhempia sekä luoda turvallisuutta
hoitotilanteessa - Studeranden kan skapa en vårdrelation med
barnet
med beaktande av dess familj
Opiskelija osaa luoda hoitosuhteen lapseen
perhettä kunnioittaen - Studeranden klarar av barnets grundvård
Opiskelija suoriutuu lapsen perushoidosta - Studeranden kan rapportera vidare förverkligad
vård muntligt och skriftligt
Opiskelija osaa raportoida toteutetetusta
hoidosta suullisesti ja kirjallisesti - Studeranden finner sin plats i vårdteamet och
klarar av att samarbeta med övrig personal
Opiskelija löytää paikkansa hoitotiimissä ja
kykenee yhteistyöhön muun hoitohenkilökunnan
kanssa - Studeranden förstår noggrannheten och ansvar i
läkemedelsgivning till barn
Opiskelija ymmärtää vastuun ja tarkkuuden
merkityksen lasten lääkehoidossa - Studeranden kan planera och fungera i
förstahjälpssituationer
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia
ensiaputilanteissa - Studeranden kan formulera målsättning för sin
egen inlärning, välja strategier, förverkliga
och
värdera dem
Opiskelija osaa suunnitella tavoitteet
itselleen,
valita menetelmät toteuttaa sekä arvioida
saavutuksiaan - Etiskt förhållningssätt/Eettinen asenne
Studeranden ser sitt ansvar relaterat till
barnet/familjen/teamet och kan värdera sitt
handlande utgående från den humanistiska
värdegrunden med utgångspunkt i patientens
rättigheter och sina egna skyldigheter
Opiskelija näkee vastuunsa suhteessa
lapseen/perheeseen/työtiimiin ja kykenee
arvioimaan toimintaansa humanistisen
arvoperustan
potilaan oikeuksien ja omien velvollisuuksian
lähtökohdista